Is questioning consumers about their behavioural intentions useful? Answers from a study of members of an organic produce basket system - Université d'Angers Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2018

Is questioning consumers about their behavioural intentions useful? Answers from a study of members of an organic produce basket system

Ivan Dufeu
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1067167
  • IdHAL : ivandufeu
Magali Jara
Marion Le Du
  • Fonction : Auteur

Résumé

After the success of the Amap (French associations to support local small farmer) since the early 2000s in France, many different, less-binding derivatives of this short food supply model have recently appeared. These different basket systems must all grapple with the same problem, namely, the ability to foresee the number of members in the years to come. From a marketing point of view, these systems consequently all share the same concern, that of retaining their member consumers. The case on which the present research is based, Les Paniers Bio Solidaires, concerns precisely this problem of member retention. A database was created from an annual survey (from 2011 to 2016) of the PBS scheme members, to explore this question. This paper presents the results of the exploratory analyses (PCA), followed by their confirmation (by PLS Path Modeling).  We discuss these results and suggest searching for explanations in the area of commitment theories in social psychology.
Les formules de paniers de produits agricoles locaux se développent ces dernières années en France. Héritières des Amap, elles ont cependant adopté des modes d’organisation très variés, souvent moins engageants pour les consommateurs que ne peuvent l’être les Amap. Si chaque système est spécifique, la majorité suppose cependant l’adhésion des consommateurs sur des périodes variant de un trimestre à une année. La question du renouvellement des adhésions est dès lors vitale pour la survie de ces systèmes alimentaires locaux qui ont besoin de prévisibilité pour se structurer et se pérenniser. S’appuyant sur des bases de données d’enquêtes menées auprès d’adhérents à l’un de ces systèmes en Pays-de-la-Loire, les Paniers Bio Solidaires, la présente recherche examine les ressorts de la rétention des abonnés. Les résultats, encore partiels, montrent le rôle central de l’engagement des adhérents dans les intentions comportementales mais la faible prévisibilité des comportements effectifs observés.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02538853 , version 1 (09-04-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02538853 , version 1
  • OKINA : ua18341

Citer

Ivan Dufeu, Magali Jara, Laurent Le Grel, Marion Le Du. Is questioning consumers about their behavioural intentions useful? Answers from a study of members of an organic produce basket system. Fair Trade International Symposium, 2018, Portsmouth, United Kingdom. ⟨hal-02538853⟩
95 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More