Reassessing Modernisms in Light of Jerome Rothenberg’s Work - Université d'Angers Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue IdeAs : idées d'Amérique Année : 2018

Reassessing Modernisms in Light of Jerome Rothenberg’s Work

Résumé

More than moments in history, the complex terms “modernism” and “modernity” need reassessing. Therefore, by using Rothenberg’s work as a point of departure for a wider reassessment of modernisms, this paper aims at revisiting not only 1914-1945 avant-garde American poetry, but also earlier and later international outputs (including performance, magic, ritual, oral, and outsider poetry). Embracing folklore and turning away from epic poetry, Rothenberg discloses some of the predecessors and successors of modernism, as well as the lesser-known acts of their canonized yet wobbly time frame. As a poet and anthologist, he militates for a dialogic representation of the multiple identities that the radical poets—witnesses, namers and tricksters—embody in their struggle against univocity and cultural hegemony. This paper first sets out to explore Rothenberg’s handling of the sources preceding the poetic avant-garde’s surfacing at the beginning of the 20th century. Then it addresses the issue of poetry and socio-political engagement, spanning the 1910-1970 era. Finally, it illustrates how Rothenberg’s anthologies map out the Pan-American and global inscriptions of modernisms on a wider historical and geographical scope. If Rothenberg’s work highlights the universal impulse of the most radical trends of international modernisms, it also defines poetic resistance as a contradictory yet necessary contextual response to the call of History.

Plus que des moments historiques, les termes complexes « modernisme » et « modernité » méritent d’être réexaminés. Par conséquent, en prenant comme point de départ l’œuvre de Jerome Rothenberg pour repenser plus largement les modernismes, cet article envisage de revisiter non seulement la poésie américaine avant-gardiste des années 1914 à 1945, mais aussi des sources internationales antérieures et postérieures (qui incluent performance, magie, rituel, poésie orale et marginale). S’emparant du folklore et tournant le dos à la poésie épique, Rothenberg dévoile certains prédécesseurs et successeurs du modernisme, ainsi que des acteurs moins reconnus de cette période certes canonisée, mais instable. En tant que poète et anthologiste, il milite pour une représentation dialogique des identités multiples que les poètes – ceux et celles qui nomment, témoignent et dupent – incarnent dans leur lutte contre l’univocité et l’hégémonie culturelle. Cet article propose d’abord d’explorer la manière dont Rothenberg explore les sources anticipant le surgissement de l’avant-garde au début du 20ème siècle, puis d’analyser les rapports entre poésie et engagement socio-politique. Il s’agira enfin d’observer la manière dont les anthologies de Rothenberg œuvrent pour la cartographie des inscriptions panaméricaines et mondiales des modernismes sur une plus grande échelle historique et géographique. Si les travaux de Rothenberg mettent en lumière l’impulsion universelle des tendances les plus radicales des modernismes internationaux, ils définissent aussi la résistance poétique comme une réponse, contextuelle et nécessaire, à l’appel de l’Histoire.

Dates et versions

hal-02616387 , version 1 (24-05-2020)

Identifiants

Citer

François Hugonnier. Reassessing Modernisms in Light of Jerome Rothenberg’s Work. IdeAs : idées d'Amérique, 2018, 11, Non spécifié. ⟨10.4000/ideas.2750⟩. ⟨hal-02616387⟩
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