L'outil coupure pour les QCSP - Université d'Angers Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2014

L'outil coupure pour les QCSP

Résumé

Quantified Constraint Satisfaction Problems (QCSP) are a generalization of Constraint Satisfaction Problems (CSP) in which variables may be quantified existentially and universally.
QCSP offers a natural framework to express PSPACE problems as finite two-player games or planning under uncertainty.
State-of-the-art QCSP solvers have an important drawback: they explore much larger combinatorial spaces than the natural search space of the original problem since they are unable to recognize that some sub-problems are necessarily true.
We introduce a new tool, inspired by the cut rule of Prolog as a tool under responsibility of the designer of the QCSP, to prune those parts of the search space which are by construction known to be useless.
We use this new tool to restore on one hand the annihilator property of true for disjunction in QCSP solver and, on the other hand, to prune the search space in two-player games.
It is a simple solution to use efficiently QCSP to design finite two-player games without restricting the QCSP language.
This tool does not need to modify the QCSP solver but has only one requirement: be able to tell the QCSP solver that the current QCSP is solved.
Our QCSP solver built over GECODE, a CSP library, obtained very good results compared to state-of-the-art QCSP solvers.

 

Nous introduisons un nouvel outil permettant d'élaguer des branches satisfiables d'un arbre de recherche d'un QCSP. Cet outil permet, entre autres, de restaurer la propriété d'absorption du vrai par rapport à la disjonction dans les solveurs QCSP basés sur une conjonction de contraintes et un algorithme de recherche quantifié.
Ce nouvel outil est inspiré de la coupure de Prolog comme un outil dont l'utilisation est laissée sous la responsabilité du concepteur du QCSP pour élaguer des parties de l'espace de recherche qui sont connues par construction inutiles à parcourir.
Ce nouvel outil permet en particulier d'utiliser efficacement un QCSP pour spécifier des jeux à deux joueurs sans restreindre le langage QCSP.
Notre solveur QCSP construit au-dessus de GECODE obtient d'excellents résultats vis-à-vis de l'état de l'art des solveurs QCSP.

 

Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03352562 , version 1 (23-09-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03352562 , version 1
  • OKINA : ua8049

Citer

Vincent Barichard, Igor Stéphan. L'outil coupure pour les QCSP. Actes des dixièmes Journées Francophones de Programmation par Contraintes (JFPC'14), 2014, Angers, France. pp.143-152. ⟨hal-03352562⟩

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