Transparence auctoriale et postures pronominales dans The First Person and Other Stories de Ali Smith - Université d'Angers Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Etudes Britanniques Contemporaines Année : 2013

Transparence auctoriale et postures pronominales dans The First Person and Other Stories de Ali Smith

Résumé

The First Person and Other Stories (2008), like many of Ali Smith’s titles, points to the whimsical quality of her writing. In her stories metatextual asides that dissolve the frontiers of fiction coexist with flickering pronouns in stories of incorporeal characters. Her vague personalities and disembodied utterances are reminiscent of Grace Paley, and a playful spirit clearly predominates. Smith stages multiple voices in monologues and dialogues saturated with irony and intertext. Her stories are filled with authorial personas, first person, writer characters whom the reader is led to link to the image of the author. Humorous asides and startling analogies intensify an effect of authorial transparency. Although Smith’s stories appear simple on the surface, they actually reveal a striking narrative dexterity, and are evasive and challenging for the reader. In this article I will study the subtle effects of Smith’s metatextual frolic and authorial postures.

The First Person and Other Stories (2008), tout comme les titres des autres recueils de nouvelles de Ali Smith, reflète le côté fantaisiste de son écriture. Dans ses nouvelles, des commentaires métatextuels interrogent les frontières de la fiction, et les pronoms fluctuants, créent l’impression de personnages incorporels. Ses personnages indéterminés rappellent ceux de Grace Paley, et un esprit joueur se dessine nettement. Smith met en scène des voix multiples dans des monologues et des dialogues saturés d’ironie et de références intertextuelles. Les nouvelles de Smith abondent en figures auctoriales, de récits à la première personne, de personnages-auteurs que le lecteur est invité à mettre en rapport avec l’auteur réel. Des apartés humoristiques sont liés à des analogies surprenantes qui intensifient l’effet d’un auteur transparent. Bien que les nouvelles de Smith semblent simples au premier abord, elles exhibent une habilité narrative frappante, et leur caractère équivoque pose défi au lecteur. Dans cet article j’aborderai les effets subtils de ces jeux métatextuels et des postures de l’auteur.

Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03382792 , version 1 (18-10-2021)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03382792 , version 1
  • OKINA : ua13289

Citer

Michelle Ryan-Sautour. Transparence auctoriale et postures pronominales dans The First Person and Other Stories de Ali Smith. Etudes Britanniques Contemporaines, 2013, 44, Non spécifié. ⟨hal-03382792⟩

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