Consumption of medicine in France: a social groups approach
Résumé
The demand for pharmaceutical medicine is constantly increasing. In average, a Frenchman buys 48 boxes of medicine a year. France's individual spending is higher than any other European country. We tried to analyze this fact in light of the social representations theory (Moscovici, 1961). In the exploratory study (N=54) we collected, with a classical verbal association task, the main words related to medicine. In the second study (N=166) the test of context independence revealed the representational differences according to age, gender, and level of education. It appears that social groups tend to have a specific interaction with medicine, which must be considered in order to adapt health recommendations to all social groups.
La vente de médicaments est en constante augmentation. En moyenne, ce sont 48 boites de médicaments qui sont vendues par personne et par an. La France est championne d'Europe de consommation de médicaments. Nous avons tenté de comprendre ce phénomène à la lumière des représentations sociales (Moscovici, 1961). Dans une étude exploratoire (N = 54) nous avons collecté, à l'aide de la technique d'associations verbales, les principaux éléments associés au médicament. Dans une seconde étude (N = 166), le test d'indépendance au contexte révèle des différences de représentations sociales en fonction de l'âge, le genre, et le niveau d'éducation. Il apparait que chaque groupe social à une relation spécifique au médicament, ce qui doit être pris en compte dans les recommandations de santé.
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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